16 december 2009

Bygg din egen filofax

........men gör inte som jag gjorde.......! Jag tänkte inte riktigt igenom sömnaden när jag satte igång med den här, så det blev lite nödlösningar här och där, men inget som syns direkt och funktionen är det inget fel på i alla fall.

Jag köpte en A5 pärm, filofaxblad i samma format, lite styvare pappersark i olika färger som jag skar till register av och ett A5 block, så jag får anteckningsblad till de olika sektionerna och även lite plastfickor. Sen syddes fodralet som har ficka, knäppning och plats för penna.

Varför då, då? Sista året har jag gått omkring med både filofax i den vanliga filofaxstorleken plus en anteckningsbok i A5 format för sånt man kommer på att man vill skriva ner - idéer, inköpslista, att-sy-lista, websiter man hittar mm. Istället för två olika "volymer" ville jag prova att slå ihop dom till en. Det är kanske lite mycket att släpa omkring på en pärm i A5 format, men det den ersätter tog väl lika mycket plats i väskan. Och det fiffiga med den här är att jag kan sätta in utskrifter av listor eller anteckningar jag gör på datorn!

10 kommentarer:

Doris_Assar sa...

Supersnygg!!

Hello sa...

Man ska omge sig med vackra vardagssaker! Det mår man bra av!

Åsa Tidqvist sa...

jättesnygg och smart!

g u r o sa...

Så flott den var! :) Dette er en sånn ting som jeg kunne gått i årevis (!) og tenkt på, men ikke gjort likevel.. Foreløpig kommer jeg langt med en fargerik kalender fra Ordning&reda, og tusen løse lapper i vesker og lommer og bøker... Du får komme med en evaluering når vi har kommet et stykke inn i det nye året! ;) -så kanskje jeg også burde prøvd å lage en?

Kos deg med å samle gode minner og fine tips i den!

Bare Beppe sa...

Så utrolig flott, og så gøy å ha en som ikke alle andre har. Jeg elsker kalenderbøker, og har en kjedelig i skinn selv.... kanskje jeg må prøve meg på en unik hjemmelaget jeg også :) A5 er perfekt størrelse, men jeg lurte litt på hva slags perm du hadde kjøpt jeg... som passet til filofax hullene...:)? Klem Beppe

GOBLIgobli sa...

Apläcker! Samma tanke har slagit mig också, att göra filopärmar, men nu köpte jag i somras en i mitt tycke rätt dyr så den får hänga med som den är.
Några nödlösningar tycker jag mig inte se. ;-)

Kånkarong sa...

Gobli - Jo, jag har faktiskt övergett min dyra Mulberry filofax som har hängt med sen 1997 och som jag var så stolt över när jag köpte den. :) Och vilken investering det var för en fattig förlagsarbetare i London på den tiden...!

Guro - Jag har hunnit använda den i ett par veckor och hittills känns det bra. :)

Beppe - A5 filofaxbladen har vanlig uppsättning med ringar, som till en standard hålslag, så jag köpte en vanlig A5 pärm.

jejja79 sa...

superfin och otroligt personlig =) Skulle ju passa perfekt som julklapp, men nu verkar julen snart vara här, så det får nog vänta till efter jul =)

Beata sa...

Vad snygg! Imponerad!

Y sa...

Jättefin!!
Ang galleri hemsytt kan ni alltid kolla om någon har ett innerstadsdagis man kan låna, eller festlokal i bostadsrättsföreningen. Det måste kanske inte vara en riktig affär eller galleri.