27 juli 2009

Molntröja med applikation

Eftersom sonens garderob har varit ganska sorglig den senaste tiden har jag satsat på en ordentlig påfyllning av den. Det har bl.a. blivit en hel hög tröjor och det här är en av dem. Den enda som jag gjorde något lite extra på.

Applikationer i form av moln och paraply. Sen har jag målat på dropparna med pensel i täckande vit färg. Det var lite pilligt och blev lite kladdigt här och var. En schablon hade varit mycket bättre men något screentryck set har jag inte och att skära ut i bokplast kändes för arbestkrävande (och kanske inte helt lätt att få snygg det heller...). Det är nog lättare att måla på ett vävt tyg än interlock, som luddar och ger med sig...

Mönstret är Ottobre Creative Workshop och jag har använt "tjejvarianten" men gjort sidsömmarna raka (istället för formsydda) samt förlängt rejält. Sonen börjar komma upp i en 98 och jag använde den storleken på bredd men längden är en 116 (!) om jag minns rätt. Moln från JNY design, brun interlock från Jofotex. Trist nog fick jag hem en brun interlock från Swelogent efter jag redan klipp till tröjan och den passar mycket bättre i färg till molnen... Nästa tröja...

Avsluten är gjorta på CoverPron, halsringningen i mudd från Stoff & Stil med bandkantaren och kedjesöm. Jag har övergått helt till kedjesömmen vid bandkantning för jag tycker den är töjbarare. Flera av tröjorna jag sydde förra sommaren och hösten har varit lite tighta över huvudet och det är mindre risk med kedjesömmen. Av den anledningen undviker jag också nu att kanta med interlock om jag kan.

Jag har femton andra färdiga tröjor efter exakt samma mönster som får komma i ett separat inlägg, dom är inte så värst spännande. :)

18 kommentarer:

Strömming sa...

Vilken härlig och annorlunda molntröja! Gillar applikationen skarpt!

Madelene sa...

Riktigt, riktigt snyggt!

Klockarbarn sa...

n är jättefin och applikationen känns mkt passande denna sommar.

Sandra sa...

Vilken rolig tröja, lite annorlunda mot annat vi sett!
Fin betyder det också alltså! =)

Strumpetossa sa...

Så fin! Den var ju helt underbar!! Jag bara älskar paraplyet. ;)

r e b e c k a sa...

så jättesöt! :)och vilken passande applikation till molntyget!
kanske det hade varit lättare att stämpla på dropparna? Det är ju superenkelt med en potatis

Aleisa Ribalta sa...

Så kul tröja, vilken fin ideé, inte bara jag som älskar det, utan alla.

Heimlaga sa...

Så snyggt! Som vanligt, förstås, när du varit i farten!
Ser fram emot att se garderobspåfyllningen!

jugend.liebe sa...

Snyggt!!! Tycker du gör väldigt fina kläder hela tiden!

Y sa...

toksnygg!

JuMel sa...

Kul med en molntröja utöver de vanliga! Jättesnyggt med applikationerna!

Vecka - Vecka sa...

Helt ljuvlig! Tack för inspirationen! Har också tänkt sy en långärmad tröja till min son av samma tyg. Nu börjar idéerna snurra i huvudet..

Lotta

Bobo/Rumba de kransen sa...

Kul med en molntröja som skiljer sig lite från de andra som syns på bloggarna.

Josefinaste sa...

Oj oj oj vad snyggt!!! Jättehärlig tröja! Vilket pill med att måla oxå. Vad duktig du är! =)

Anonym sa...

Superfin blev den, så fin att jag var tvungen att blogga om den på Nytt om sytt :-).

Har själv våldsam applikationsskräck, värre än min blixtlås-skräck faktiskt.

florin design sa...

Oj, vilken läcker!!!

Vi kommer att lägga upp en shop under sen-hösten men jag tänkte lägg aut bilder på det som finns kvar i bloggen sedan men först ska vi ha med dem på kommande marknad. Kan ju säga att priserna kommer ligga en bra bit under KILAS i alla fall =) Å alla silverdelar är såklart sterlingsilver!

MemLin sa...

Superfin! Du har alltid så bra ideer med matchande applikationer till olika mönstrade tyger!

Marie Frost sa...

Tröjan är helt underbar! Applikationen är hur härlig som helst!