08 maj 2009

Utelekbyxor - muddjeans basic

(Ni ser inte dubbelt. Jag gjorde två exakt lika när jag ändå var i farten!)

Vår tvättmaskin är trasig, tvättkorgen börjar bli överfull och sonens klädlåda ekar tom... vad gör man då? JO, man syr nytt! Skämt åsido, det är inte bara på grund av trasig tvättmaskin. Sonen var i akut behov av byxor som funkar i sandlådan på dagis i det nu varmare vädret.

Överdragsbyxor behövs inte alltid längre, så helt plötsligt saknade vi lite kraftigare byxor att ha ute. Velourisar går ju inte. De flesta som fanns i lådan har blivit för korta över vintern, så bristen var stor. Även om jag nu måste sy, sy, sy till Galleri Hemsytt så kändes det oundvikligt att sticka emellan med bralls till sonen. Det är lite för mycket "skomakarns barn" över honom som det är redan...

Jeans med muddar blev det självklara valet - mer praktiskt finns inte. Och hör och häpna, dom är faktiskt lite modell "slim"! Jag känner mig som kärringen mot strömmen när jag väljer bort pöset som annars brukar favoriseras. Jag gillar också pös-looken men tycker trots allt att det är lite mer praktiskt med lite mindre tyg kring fotknölarna när man ska springa omkring på dagis. Och kanske är det så att den något strömlinjeformade varianten börjar tilltala mig mer och mer? Ja, vi får se åt vilket håll det barkar.

Riktiga fickor börjar uppskattas av användaren, så byxorna fick hela kånkarongen med stickningar och allt. Mönster med utgångspunkt från Meedom (förlängd 86 form två), denim från Textilcentrum i Sumpan, mudd (med resår inuti) från Stoff & Stil.


4 kommentarer:

od Andulky sa...

Supersnygga!! Det är så oerhört praktiska också!

Agneta sa...

Kanonfina byxor! Jag håller med dig om att pöset inte är det praktiskaste utomhus just nu... Håller själv på att knåpa till ett liknande mönster och dottern har nu beställt fickor i jeanstyg. Hoppas att jag kan få till ett par byxor som är åtminstone hälften så fina som dina!

Mannagryn sa...

Snygga! Håller med ibland kan det vara för mycket pös, särskilt vid utelek.

Strömming sa...

Riktigt snygga rena jeans! :D