02 november 2008

Applikationer

Efter sommarens stora garderobspåfyllning har sonen haft ganska bra med ombyten men ibland hinner knappt utrusta sig för en säsong innan helt nya behov uppstår. Alla de byxor i tunna vävda tyger (f.d. herrskjortor) jag sydde i somras har varit väldigt bra ett långt tag men i och med att man bylsar på dom små liven mer och mer med fleecebyxor, överdragsbyxor och galonisar så känns mjukisar som ett måste helt plötsligt. Och Alvar hade bara ett par som inte var urvuxna... Först ut blev det ett par i turkos stretchfrotté (stuvbit från Ohlssons). Grundmönster från Meedom, som det oftast är när jag syr. Jag använder form 1 i storlek 86, men längd enligt form 2 och gör bensluten vidare. Då får jag ett par muddbyxor som jag tycker är en 92:a. Alvar har säkert 3-4 cm tillgodo i benlängd på dessa. Jag gjorde muddarna lite kortare och bredare så att byxbenen inte skulle bli så "ihopsnörpta", snyggare så tycker jag. Mudden drar bara ihop så mycket att byxan stannar ovanför foten.



Självklart måste man ha något att matcha med... Och det var redan turkos tråd i overlocken. Så då kunde jag bara fortsätta med en tröja att ha till (även om det kanske finns annat som är mer akut..). Jag har länge tänkt göra lite mer applikationer men det rationaliseras ofta bort när allt ska gå så fort, fort, fort.... och jag hade ritat en lastbil och en traktor (då när det var allt sonen beställde varje gång vi ritade...), så nu tog jag mid tid och gjorde en lastbilströja, vilket faktiskt inte tar så väldigt mycket tid i slutändan! Vliesofix för att stryka fast delarna och jag ritar först motivet på vliesofixens skyddspapper innan jag klipper. Totally stable på tröjans baksida för att det inte ska dra sig. Jag tror Thea gör mer eller mindre likadant och hos henne kan man hitta en mer utförlig tutorial. Mönstret till tröjan är från Ottobre Creative Workshop, fast med lite ändringar. Det var första gången jag använde det mönstret och tycker det var toppen, väldigt bra passform. Tack Thea för att jag fick rita av!




När jag ändå var i applikationstagen slutförde jag en mössa som varit på gång ett tag! Mössmönstret påbörjade jag i våras och sydd en en mössa som behövde lite ändringar. Dom gjorde jag för några veckor sen och klippte till den svarta interlocken men så avstannade arbetet. Nu blev det klar med en traktor på. Fast mönstret ska jag nog jobba vidare på...


Sonen är mäkta nöjd med sin lastbilströja och traktormössa.... uss så könsstereotypt men vad göra!? :)

3 kommentarer:

Syserine sa...

Jag gillar traktorn! Och tack för tips hur man kan trikse till meedoms mönster!

Heimlaga sa...

Klart grabben skall ha en traktor om han vill det!
Jag har snott idéer av dig och sytt vad som i mitt huvud går under arbetsnamnet Kånkarångbyxor. Vill bara rapportera min stöld...

Jes sa...

Vilken fin tröja & mössa applikationerna blev jättefina :)