28 oktober 2008

Varma tröjor


*dammar av tangentbordet* "host, host"...
Ja, här har det varit lungt ett tag eftersom det istället varit en intensiv period i arbetslivet. En del "akuta" saker har jag dock hunnit sy men sen ska det tas bilder och det är svårt att hinna med när mörkret lägger sig tidigt och man har en kamera man helst skulle vilja kasta i sjön och som absolut kräver dagsljus för att får till något som är överhuvudtaget acceptabelt.

Hursomhelst, när Alvars dagisfröken sa för några veckor sen att han nog skulle behöva någon varmare tröja så fick jag plocka fram fleecen och sätta igång. Jag kom ganska snabbt fram till att denna modell skulle bli bra och använde mig av Meedoms grundmönster. Den rostbruna tröjan kantade jag med veckresår och det var helt perfekt. Jag ville inte ha muddar eftersom dom gärna sticker fram utanför jackärmen och blir smutsiga på nolltid. Jag hade bara lite brun veckresår "i lager" så använde muddväv till den blå tröjan men veckresår är helt klart att föredra. Jag har precis köpt på mig lite mer i olika färger. Tröjorna har använts varje dag i några veckor nu och jag har ytterligare två tillklippta som väntar på ihopsömnad. Dock gissar jag att man kanske hellre borde satsa på att sy en "mittemellan tröja/kofta" tills det är dags att övergå till vinteroverallen och fleecen blir för varm! Rostbrun fleece från Walthamstow market, turkos från Stoff & Stil, marinblå stuvbit från Ohlssons.

Jag lägger även upp en bild på ett par överdragsbyxor jag sydde ungefär samtidigt. Dessa är dock tillbaka på klippbordet eftersom dom blev lite smala. Jag använde Meedom form 2 och det räckte inte i det här fallet. Nu har jag sprättat upp innerbensömmarna och ska helt sonika sy på en remsa från benslut till benslut. Vi får se hur det blir men jag tror det kan fungera! :) Bävernylon från Textilcentrum i Sundbyberg.

3 kommentarer:

Jes sa...

Vilka fina tröjor, gillar verkligen modellen du gjort. Fina färger är det oxå. Snyggt med bara "kantband"ki slutet. Vi har faktiskt vart så lata att vi köpte fleece tröjor till K:)
Fina överdragsbyxor.

Botilda sa...

Bra tips med vikresåren. Det ser jättefint ut, och vad vet man, vilken dag som helst så Behöver han fyra stycken ;-)

Fiffiluren sa...

Snygga tröjor. är så impad över dina dragkedjor. men övning ger väl färdighet.

ser fram emot att få se de gröna överdragsbyxorna. det var ju en så snygg färg (som vi hittade på jofotex)