17 mars 2008

Nya härliga mönsterböcker


Jag måste bara visa upp och tipsa om några bra mönsterböcker som jag kommit över. Jag har lagt vantarna på tre danska böcker och har en finsk på lån. Dom danska är två av Ulla Welinder, "Sy & strikk børnetøj 0-3 år" respektive en för 4-10 år och sen Grue/Strand "Sy sejt børnetöj". Böckerna av Welinder har samma upplägg som Meedom med basmönster i form a, b och c som man kan förändra efter eget tycke fast jag tycker faktiskt att Welinder har lite roligare modeller än Meedom på vissa saker. Grue/Strand är en hel del återbruk och den är bra den också men det finns andra böcker som har fler modeller (som Welinder tex), så inget måste om man inte råkar vara en mönsterboksamlare som jag...! Den finska är himla fin med mycket återbruk och inspiration. Jag förstår inget som står i den men det finns en jättefin kimonomodell som jag måste göra!

2 kommentarer:

Anonym sa...

De danska mönsterböckerna har jag använt mig mycket av, särskilt Welinders med basmönster för lite större barn, men jag gillar också Sy sejt börnetöj skarpt även om den inte är "nödvändig", men så är jag också en mönsterbokssamlare.

Kånkarong sa...

Ja, jag blev väldigt glad för alla böcker och har sett mycket jag vill hinna med att göra. Man kan aldrig ha för många mönsterböcker! Det är så bra att kunna plocka fram lite olika om man får en ide!