09 december 2007

Vi skulle ta en bild till julkort...


Jag börjar med en bild på sonen i julskjorta och muddbyxor i röd stretchfrotté som jag sydde igår. Vi skulle ha en bild för att använda till årets julkort så A. fick ställa upp i julkläderna.

Mönstret till skjortan är ur "Børnetøj 0-3 år" av Hanne och Sofie Meedom (Vingefang), det är en nyutgåva av boken Barnkläder som dom skrev för några år sen och som ICA Förlaget gett ut här men som nu är slut. Den här nya utgåvan tycker jag har lite roligare modeller, finare bilder och dom har även slopat stickningen, så den borde helt klart komma ut i Sverige också...

Skjortmönstret är för en vanlig snickarskjorta men jag ville ha en med knäppning i sprund, så jag breddade framstycket så jag kunde sy ett veck för att vika in till knäppslå. Nästa gång får det bli en riktigt knäppslå och inte ett fuskbygge som denna gången. Halslinningen är gjord med sneslå som infodring.

Mönstret till muddbyxorna kommer ursprungligen ur samma bok men jag har ändrat det en hel del och är nu nöjd med modellen. Jag änvände form 1 men gjorde dom rakare i benen, kortade av dom och tog ner midjan (mer i fram än i bak).

Mönster: Ur "Børnetøj 0-3 år" av Hanne och Sofie Meedom
Material: Skjorta: Julgardin fyndad på Myrorna, sneslå från loppis och knappar från mammas gömmor. Byxor: Stretchfrotté från Ohlssons och muddväv från Stoff & Stil

2 kommentarer:

LinSar sa...

Jätte snyggt.Välkommen in i bloggvärden.Det är så kul.

Kånkarong sa...

Tack! Ja, jag hoppas det finns tid att uppdatera :) Nu i början går det ju lite sakta eftersom man måste lära sig en del...