09 december 2007

Några hängselbyxor



Här är hängselbyxorna jag gjorde som nu finns hos Cissi&Selma. Ja, dom bruna sålde ganska snabbt så jag ska försöka fylla på lagret... Mönstret är från Elsebeth Gynters "Sy till barnen 62-98 centilång" och om det kan man säga att storlekarna stämmer bra på kroppslängden (axel till gren) men i övrigt så är dom ganska vida. Bröstvidden behövs kanske i viss mån eftersom det inte finns knäppning i sidorna... Det nya momentet för mig här var att få dom fodrade och vändsydda och det fick jag hjälp med på min sykurs! En lärdom från detta projekt är att det blir alldeles för tjockt att försöka göra kanal och resår i bensluten när man har flanellfoder, så jag använde mig av overlockens "smal fåll" istället.
Mönster: "Sy till barnen" av Elsebeth Gynther
Material: Manchester och flanell - Stoff & Stil, retrotyger
Svårighet: Processen för att få dom vändsydda
Tips: Skippa foder eller välj ett tunnare - S&S flanell är relativt tjock...

1 kommentar:

Gekko sa...

Välkommen till bloggvärlden! De är ju så sköna dina hängselbyxor, blir alldeles glad av att se de!