28 juni 2011

Min lilla bov eller badare - Shortsdress

När värmen slog till för ett par veckor sen fick jag ompröva min inställning till det här med heldressar som dag-plagg och inte bara som pyjamas. :/ Det måste trots allt vara svalt och skönt för de små liven! Och den lilla sjömansdressen i senaste Ottobre hade jag fastnat för när jag fick tidningen i brevlådan eftersom den såg mer ut som riktiga kläder. Så jag bestämde mig för att sy en sån efter Ottobres mönster.

Som jag nästan alltid gör så började jag med en test version i andra tyger och utgick från en beige och vit randig stretchfrotté. Mönstret var ganska ok, men jag kände ändå att jag ville ha något annat, så jag började om med ett annat mönster på heldress från Ottobre. Jag har inte tidningen framför mig så kan inte säga vilken, men jag ändrade så mycket så det spelar ingen roll. Jag tror till exempel att jag tog in den 6 cm i bröstvidd! Jag lade till en knäppkant på bakbyxan och en infodring på frambyxan istället för kantning.

Resultatet av testkörningen av det nya mönstret är den svartrandiga dressen överst som jag tycker blev så fin! Den för nästan tankarna till en herrbaddräkt från 20-30-talet, eller när var det såna randiga badkläder användes? Extra nöjd är jag med att jag fick klämma dit en söt jordgubbe. Jag har haft bandet länge just avsett för att använda som små märken, men det här var första gången jag tyckte det passade på plagg.

Mönstret blev bra så jag har sytt en dress till i de planerade tygerna som är en rödvitrandig- och en jeansjersey men måste fotas så kommer i ett inlägg snart.

14 kommentarer:

Singh sa...

Nämen åhh så fina dressar, båda två!

Heimlaga sa...

Den undre dräkten var ju jättesöt!

Mimmi sa...

Superfina! Den svartvita var ju helt underbar och jag lade direkt märke till ditt märka och trodde du köpt nya namnlappar. :-) Det är trevligt att dekorera med lite band, själv gör jag det mestadels på byxor med bakficka.

Anonym sa...

Jättefina!

Kaja sa...

Toksnygg!

CatarinasPatchworkSytt&Smått sa...

Jättefina dräkter och den lilla boven tog mitt hjärta också ;)Vilken gullunge!
Catarina

mynta sa...

En jättefin modell du ritat! Vad duktig du är. Har även kollat in solhatten i förra inlägget och den var helt fantastisk i utförande och konstruktion!

Unknown sa...

Å så fina de blev!

Jes sa...

WOW superfin, båda på är kanonfina, va sommar fin han blir nu :)

MinaMirakel sa...

Underbara, båda två!/Åsa

Maria sa...

Men hjälp så söt modell du har!
Fina dressar, perfekt på sommaren.
/Myssel

Smilla sa...

Så söt dress och liten kille! Så snyggt med svart, vitt och rött tillsammans!

Katarina sa...

Jättefina kläder på jättefin goding! Ha en skön sommar! Kram

manetflickan sa...

De blev ju jättefina. Den svartrandiga ser riktigt skön ut. Jag har också märkt att sparkdräkt med trekvarts byxor och ärm passar väldigt bra nu när det är varmt. Tack för inspirationen!