13 maj 2011

Fin i klöver

På söndag döps lillebror och jag bestämde mig faktiskt för att inte sy en dopklänning.... Trots att det är en av de saker jag ofta tänkt vore så roligt att få sy till en egen unge. Inte för att vi har en dopklänning som hela släkten använt i femtio år eller så, utan bara för att den vi har döptes storebror i (och två kusiner) och den är fin. Inspirationen att sy en egen fanns inte just nu och jag hoppas att jag inte ångrar det sen.

Däremot har jag sytt ett litet set han ska få ha på sig före och efter. I härligt vårgrönt med klöver! Klövertyget som jag tror är köpt på MG Tyger för någon säsong sen fick jag av snälla Thea, tack! Jag förstår inte hur jag kunde missa detta och samma tyg i en blå färgställning då när det fanns i butik, klövrar är ju bara finast! Jag tror att det kan ha varit under en period när jag var ovanligt återhållsam med tyginköp och att jag bara var dumdristigt stoisk... Tur då att man kunde få sig en bit så här i efterhand.

Bodyn är samma som de här. Byxorna är ett relativt nytt mönster som jag är väldigt nöjd med. Jag provade att sy lite veck i benslut istället för mudd eller resår. Mudd känns som det kan bli varmt och instängt när temperaturen stiger och resår tycker jag ibland ger lite mycket ballong effekt. De vita stickningarna övertygar inte helt. Skulle ha kört på grönt.

13 kommentarer:

Pernilla sa...

Jätte fint set, byxan var så snygga!

sorkmor sa...

Ljuvligt set :)

Susanna sa...

Åh så fint! Ha en härlig dag!

Vecka - Vecka sa...

Verkligen fint! Ljuvligt tyg!

Dittenodatten sa...

Snyggt med vecken i bensluten! Jättefint set, han kommer att vara jättefin på sin dopdag!

Thea sa...

Hoppas dopet gick bra! För en gångs skull har vi inte bloggat om samma plagg! Visst är det lite jobbigt när man har såna där "vill-sy-plagg" men har egentligen inte lust eller inspiration? Skulle du ångra dig kanske det kommer barnbarn en vacker dag? ;-) Du ska väl ha nåt att göra då också?

Jättesnygg bodyn blev och det gröna tyget till byxorna - som för övrigt också var jättefina - matchade ju så perfekt. Mitt ligger här hemma och har inte blitt nåt än.

Anonym sa...

Ett sött litet set. Hoppas det blev en fin dag.

MinaMirakel sa...

Supersnyggt!/Åsa

annas alster sa...

Du, jag tror jag har fattat det där med sprunden? Att man kantar hela vägen runt? Jag har precis sytt ett och enligt det mönstret skulle man börja och sluta i sprundet. Det funkade också men ditt sätt verkar ju smidigare. Har jag fattat rätt?

Kånkarong sa...

Tack alla!

Anna - Ja, så är det. På den här varianten kör man runt. Jag har använt den andra också. Senast på pyjamasen i förra inlägget. Men den här är lite snabbare och lättare.

Livet med portisar sa...

Vilket härligt set :)

sysslar och pysslar sa...

Superfina kläder! Har börjat gilla grönt mer och mer sen vi fick en pojke. Många andra fina saker gör du oxå! :)




Psst... tävling på min blogg! ;)

Gekko sa...

Vilket härligt set! Jag kan absolut förstå att du inte sydde dopsklänning. Om du redan har en som storebror och kusiner döpts i så är ju det speciellt och viktigt också. Hoppas dopet blev en speciell och fin dag för er! :-)